Νέες τάσεις στους ανελκυστήρες και κριτήρια επιλογής

Νέες τάσεις στους ανελκυστήρες και κριτήρια επιλογής

Πολυώροφα κτίρια, ξενοδοχεία, μονοκατοικίες, πολυεπίπεδες κατασκευές, πάρκινγκ, πλοία και πολλές ακόμη εφαρμογές κατατάσσουν τον ανελκυστήρα ως ένα από τα σημαντικότερα –και πλέον απαραίτητα- μέσα μεταφοράς προσώπων ή φορτίων.

Η κάθετη μετακίνηση ανέκαθεν αποτελούσε επιστήμη που εξελίχθηκε ραγδαία την τελευταία δεκαετία με την αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας και του βιοτικού επιπέδου. Μηχανικοί ανελκυστήρες με τεχνολογία Inverter (V.V.V.F.), ανελκυστήρες  χωρίς μηχανοστάσιο με gearless μηχανές, υδραυλικοί ανελκυστήρες και ειδικές κατασκευές για ανελκυστήρες πάρκινγκ, εμπορευμάτων, νοσοκομειακοί κ.λπ. αποτελούν τις βασικές επιλογές των πολιτών για να μετακινούνται με ασφάλεια.

Η χρήση του inverter
Οι σύγχρονες τάσεις στις διεθνείς αγορές για τους ανελκυστήρες, υποδεικνύουν πράσινες τεχνολογίες που σέβονται το περιβάλλον, εξοικονομούν ενέργεια και συμβάλλουν στην ολική αναβάθμιση τόσο των εγκαταστάσεων των κτιρίων όσο και της κοινωνίας.

Οι πίνακες ανελκυστήρων με Inverter (V.V.V.F.) αποκτούν ολοένα και αυξανόμενο ποσοστό στις προτιμήσεις των εγκαταστατών με πληθώρα πλεονεκτημάτων. Η οικονομία στην κατανάλωση  ρεύματος, το ομαλό ξεκίνημα-ευγενές σταμάτημα, η ισοστάθμιση του ορόφου με το θάλαμο, η σημαντική μείωση καταπονήσεων της μηχανής του ανελκυστήρα, η σημαντική μείωση της φθοράς (μεγαλύτερη διάρκεια ζωής), η ελαχιστοποίηση χρήσης φρένων (σημαντική μείωση της φθοράς τους), η δυνατότητα απεγκλωβισμού με τη χρήση UPS, είναι μερικά από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που καθιστούν τον ανελκυστήρα με Inverter μία από τις πιο σύγχρονες επιλογές.

Παράλληλα με τον πίνακα ελέγχου, στα περιφερειακά συστήματα του ανελκυστήρα συναντάμε ειδικά σειριακά πρωτόκολλα επικοινωνίας τύπου CANBUS ή LINBUS προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις της κάθετης και οριζόντιας μετακίνησης, που βοηθούν στην εξοικονόμηση του χρόνου και του κόστους της εγκατάστασης, ελαχιστοποιώντας τις καλωδιώσεις με plug-and-play εφαρμογές. Τα εν λόγω πρωτόκολλα επικοινωνίας που εφαρμόζονται μεταξύ του πίνακα ελέγχου και των κομβιοδόχων φρεατίου και θαλάμου του ανελκυστήρα, συμπεριλαμβάνονται στον standard εξοπλισμό ενός ανελκυστήρα ευρωπαϊκών προδιαγραφών, σε αντίθεση με την Ελλάδα που επιλέγονται σε μικρό ποσοστό για καινούργιες εγκαταστάσεις ή αναβαθμίσεις μεγάλων, ως επί τω πλείστω, έργων.

Χωρίς μηχανοστάσιο
Μια διαρκώς αναπτυσσόμενη τάση αποτελούν οι ανελκυστήρες χωρίς μηχανοστάσιο (MRL, που προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Machine Room Less), που δημιουργήθηκαν λόγω έλλειψης χώρου μηχανοστασίου σε κτιριακές εγκαταστάσεις. Οι πίνακες ελέγχου τύπου «MRL» τοποθετούνται σε ειδικά ερμάρια-ντουλάπες (δίπλα από την πόρτα του ανελκυστήρα συνήθως στον τελευταίο όροφο) για να είναι προσβάσιμοι  από τους τεχνικούς. Η μηχανή με το Inverter τοποθετούνται μέσα στο φρεάτιο πάνω από τον τελευταίο όροφο με ειδική κατασκευή (εδώ απαιτείται μεγάλη προσοχή και γνώσεις). Στο κομμάτι του πίνακα ελέγχου συμπεριλαμβάνεται ο αυτόματος και ο χειροκίνητος απεγκλωβισμός. Σε περίπτωση διακοπής ρεύματος λειτουργεί το σύστημα αυτόματου απεγκλωβισμού και απεγκλωβίζει τον επιβάτη στον κοντινότερο όροφο.

Εάν για οποιοδήποτε λόγο καταστεί αδύνατος ο αυτόματος απεγκλωβισμός του ανελκυστήρα (π.χ. βλάβη), το ειδικό χειροκίνητο σύστημα θα δώσει λύση και θα απεγκλωβίσει τους επιβάτες. Ο χειροκίνητος απεγκλωβισμός πρέπει να πραγματοποιείται αυστηρά και μόνο από εξειδικευμένο άτομο.

Οι ανελκυστήρες με gearless μηχανές κατατάσσονται στους πράσινους ενεργειακούς ανελκυστήρες, επειδή οι κινητήρες που χρησιμοποιούνται είναι ειδικής κατασκευής, λειτουργούν με χαμηλότερη ισχύ και σε συνδυασμό με το inverter επιτυγχάνουν σημαντική  εξοικονόμηση ενέργειας. Το μειονέκτημά τους είναι το υψηλό κόστος.

Πηγή: www.electrologos.gr